Kies hoe u onze website wilt gebruiken:

Cookies helpen uw website-ervaring te verbeteren en veilige services te bieden. Sommige cookies zijn essentieel voor beveiliging en inlogfunctionaliteiten, andere zorgen voor eenvoudiger gebruik en goede ondersteuning. U kunt uw beslissing op ieder gewenst moment herzien.

IV. Beheer van investeringen

Ontdek hieronder hoe u uw portefeuille op Invesdor kunt gebruiken om de status van rente- en aflossingsbetalingen te bekijken en de ontwikkelingen omtrent uw investeringen te volgen.

Learn more

Uw persoonlijke portefeuille

In uw persoonlijke portefeuille vindt u een overzicht van al uw investeringen. Of het nu gaat om leningen of aandelen, hier vindt u alle relevante informatie en kunt u alle ontwikkelingen in de gaten houden.

Bekijk uw portefeuille

Wat zie ik in mijn portfolio?

Klik op de video om hem te vergroten.

Hoe beheer ik mijn beleggingen?

Klik op de video om hem te vergroten.

Informatie en documenten over uw beleggingen

Hier vindt u een uitgebreid overzicht van de functies van uw portefeuille. U hebt op elk moment toegang tot alle relevante kerncijfers en uw contractdocumenten. Mis geen enkele belangrijke update.

Naar het overzicht van uw beleggingen

Profiel beheren

Hieronder leest u hoe u uw profiel en persoonlijke gegevens kunt aanpassen en beheren. U kunt uw gegevens bekijken en indien nodig bijwerken. Bovendien kunt u uw betalingsgegevens wijzigen. Daarnaast zijn er nog veel meer handige functies beschikbaar.

Beheer uw profiel

Hoe pas ik mijn persoonlijke gegevens aan?

Klik op de video om hem te vergroten.

Hoe kan ik mijn aflossingen bekijken?

Klik op de video om hem te vergroten.

Aflossingen bekijken

U kunt rente- en aflossingsbetalingen bijhouden met een betalingsoverzicht, dat voor elke investering apart wordt aangemaakt. Met behulp van deze gedetailleerde betalingsoverzichten kunt u op elk moment bijhouden welke bedragen al zijn afgelost en welke betalingen nog moeten worden gedaan. Daarnaast is het mogelijk om een dagelijks bijgewerkte export van alle betalingen te downloaden in de vorm van een Excel-bestand. De rentebetalingen worden direct overgemaakt naar de bankrekening die u in uw profiel hebt opgegeven.

Rente- en aflossingsbetalingen bekijken

Belastingdocumenten

U kunt alle belastingdocumenten vinden in het gedeelte "Mijn profiel" onder "Belastinginformatie". Hier vindt u alle informatie die u nodig heeft voor uw belastingaangifte.

Naar belastinginformatie bekijken

Waar kan ik mijn belastingdocumenten vinden?

Klik op de video om hem te vergroten.

Veelgestelde vragen

Investerinsaanbod en contract

Tijdens de investeringsfase dient u een investeringsaanbod in. Deze wordt aan het einde van de investeringsfase door het bedrijf aanvaard. U ontvangt dan uw gepersonaliseerde contract. In de tussentijd kunt u vast de betaling en eventuele identiteotsverificatie in orde te maken.

Na het indienen van uw investeringsaanbod kunt u vast de afronding voorbereiden. Dit helpt ons om het proces soepel te laten verlopen.

U geeft een bankrekening op voor stortingen en opnames. Hiervoor heeft u uw IBAN en BIC nodig. Zonder bankrekening kunnen we geen investering accepteren. De bankrekening moet op uw naam staan.

Vervolgens geeft u uw betaalmethode op en voert u de betaling uit. U kunt kiezen tussen veilig online bankieren via ons platform, een bankoverschrijving of een automatische incasso.

Doorloop de identiteitsverificatie (indien nodig): In sommige gevallen zijn we verplicht om uw identiteit te verifiëren aan de hand van een identiteitsbewijs. Er zijn verschillende manieren om dit te doen, die geen van allen veel tijd in beslag nemen.

Stort een effectenrekening (indien vereist) U heeft een effectenrekening nodig voor aandelenprojecten. Als u geen effectenrekening hebt, neem dan even de tijd om er een gratis te openen (via onze partner Consorsbank).

Een portefeuille deponeren (indien nodig) Voor investeringsprojecten met digitale effecten heeft een zogenaamde portefeuille of digitale kluis nodig. Deze kunt u in een paar stappen gratis bij ons aanmaken.

Aan het einde van de financieringsfase ontvangt u per e-mail bericht dat uw investeringsaanbod door het bedrijf is geaccepteerd. We maken uw contractdocumenten aan en slaan ze op in uw portefeuille waar u ze altijd kunt downloaden.

In zeldzame gevallen, bij overschrijving of voor projecten met een veilingrente, kan het bedrijf besluiten om niet alle aanbiedingen te accepteren. (Meer hierover leest u in: "Wat is de veilingrente en het maximale renteprincipe?").

Onmiddellijk na de bevestiging van uw investering wordt u doorgestuurd naar het afrondingsproces of kunt u beginnen met het afronden van uw investering nadat uw aanbod is geaccepteerd door het bedrijf.

Doorloop de volgende stappen om uw investering af te ronden:

  • Geef een bankrekening op voor stortingen en opnames
    Hiervoor heeft u uw IBAN en BIC nodig. Zonder bankrekening kunnen we geen investeringen accepteren. Betalingen van rente en aflossingen zijn ook niet mogelijk zonder een bankrekening.
  • De betaling doen
    U bepaalt zelf of u wilt betalen via veilig online bankieren via ons platform, een bankoverschrijving of via automatische incasso.
  • Uw identiteit verifiëren (indien nodig)
    In sommige gevallen, bijvoorbeeld als u meer dan 15.000 euro hebt geïnvesteerd via ons platform in de afgelopen 6 maanden, zijn we verplicht om uw identiteit te verifiëren aan de hand van een identiteitsbewijs. Er zijn verschillende manieren om dit te doen, die geen van allen veel tijd in beslag nemen.
  • Stort een effectenrekening (indien nodig)
    Voor sommige aandelenprojecten heeft u een effectenrekening nodig. Als u geen effectenrekening hebt, neem dan even de tijd om er een gratis te openen (via onze partner Consorsbank).
  • Een portefeuille deponeren (indien nodig)
    Voor projecten met digitale effecten heeft u een portemonnee of digitale kluis nodig. Deze kunt u in een paar stappen gratis bij ons aanmaken.

Hiermee maakt u uw investering compleet en ontvangt u bericht zodra het bedrag is uitgekeerd aan de onderneming en de renteberekening begint.

Vertraagde betalingen, insolventie & (gedeeltelijke) verliezen

Aflossingen van hoofdsom en rente kunnen te laat worden ontvangen. Dit betekent niet dat het bedrijf direct insolvent is.

Bedrijven opereren in een dynamische omgeving. Er zijn veel redenen voor betalingsachterstand (bv. onbetaalde facturen van de eigen klanten, mogelijke juridische geschillen, vertraagde leveringen van goederen). Deze omstandigheden kunnen leiden tot liquiditeitsknelpunten voor bedrijven, die de stipte betaling van vorderingen beïnvloeden.

Gegevensbescherming en consumentenbescherming

Natuurlijk kan dat. U kunt uw bod binnen 14 dagen na bevestiging van het bod herroepen. Stuur ons hiervoor een e-mail met het exacte biedbedrag en de bedrijfsnaam vanaf het e-mailadres waarmee u bij ons geregistreerd staat of gebruik de knop voor herroeping in uw portefeuille direct bij uw bod.

Het is niet mogelijk om de investering te wijzigen. Als u een hoger bedrag wilt investeren, doe dan een andere investering.

Voor een lager investeringsbedrag, stuur ons een herroeping per e-mail of via de herroepingsknop. U kunt dan opnieuw investeren.

Betalingspartner voor investeringsprojecten

Voor achtergestelde financiering gebruiken we de betalingsprocedure van secupay AG, die de betalingsprocessen combineert met een BaFin-conforme trustee-functie. De door BaFin erkende betalingsinstelling is gevestigd in Pulsnitz bij Dresden.