
Een handleiding voor particuliere investeerders
Steeds vaker betreden particuliere investeerders de wondere wereld van impactinvesteren, een sector die voorheen vooral was voorbehouden aan professionele partijen. Dat is een mooie ontwikkeling. Want op die manier hebben ook beleggers met een kleinere beurs de mogelijkheid om innovatieve en duurzame bedrijven een stapje verder te helpen en tegelijkertijd interessante rendementen te behalen. Met een inflatie van +2,8% in de EU (eurostat, februari 2025) wordt het steeds minder aantrekkelijk om te sparen. Venture Capital (VC) investeringen, hoewel risicovoller, bieden een grotere kans op hoge rendementen.
Op het Invesdor-platform bieden we particuliere investeerders de mogelijkheid om te investeren in een breed scala aan bedrijven in verschillende sectoren, stadia en regio’s. Investeerders kunnen via Invesdor ook aandelen kopen in start-ups en zo een mooi gediversifieerd portfolio opbouwen.
Beginnen met investeren in impact start-ups kan misschien wat overweldigend aanvoelen. Waar moet u beginnen, waar let u op, hoe beoordeelt u de risico-rendementsverhoudingen? Dat snappen wij bij Invesdor als geen ander. Daarom hieronder een beknopte handleiding met de vijf belangrijkste zaken waar u op kunt letten als u overweegt om in start-ups te investeren.
- Denk groot: marktpotentieel is een belangrijke voorwaarde voor het succes van start-ups
Hoe groot is de markt? En hoe snel groeit die markt? Dat zijn de eerste dingen die u zich kunt afvragen als u een investering in een start up overweegt. Marktpotentieel is de maatstaf voor verkoopmogelijkheden van een product of dienst en daarmee de inkomsten van een bedrijf. Het weerspiegelt de vraag en geeft inzicht in de schaalbaarheid en winstgevendheid. Start-ups die actief zijn in grote, snelgroeiende sectoren – zoals groene energie of AI – hebben veel meer kans om succesvol op te schalen dan start-ups die zich richten op stagnerende of nichemarkten.
Waar kunt u op letten:
- Marktomvang: biedt de afzetmarkt genoeg mogelijkheden voor significante groei?
- Groeitrends: groeit de markt en zo ja, hoe snel?
- Marktaandeel: kan de start-up een belangrijk deel van de markt veroveren?
INVESDOR pro tip:
Neem de tijd om marktonderzoeken, concurrentie en eventuele barrières voor markttoetreding te bestuderen, zeker als u een grotere investering overweegt. Daarnaast is diversificatie heel belangrijk: investeer in verschillende bedrijven om uw risico’s te spreiden. Op de projectpagina’s van Invesdor kunt u veel informatie vinden over het marktpotentieel, zodat u een goed geïnformeerde beslissing kunt nemen. Voordat een propositie op ons platform verschijnt, is er een uitgebreide marktanalyse gedaan door onze due diligence experts. Slechts een handjevol van alle aanvragen die wij dagelijks ontvangen, voldoen aan onze strenge criteria en worden aangeboden aan onze investeerders.
- Een oplossing voor echte problemen: inspelen op de vraag uit de markt
Wat is het probleem waarvoor de start-up een oplossing biedt? Bedrijven die inspelen op een echte behoefte in de markt hebben meer kans om klanten aan te trekken. Een bedrijf dat bijvoorbeeld AI gebruikt om efficiënter te werk te gaan, heeft een groter groeipotentieel dan een bedrijf dat een minder impactvolle en innovatieve manier gebruikt om hetzelfde te doen. Het Invesdor-team kijkt altijd scherp naar hoe een product of dienst van een bedrijf ook daadwerkelijk een probleem in de samenleving oplost en selecteert alleen de meest veelbelovende proposities om aan te bieden op het platform.
Waar kunt u op letten:
- Concurrentievoordeel: Biedt de start-up iets unieks of kan hij het aanzienlijk beter dan concurrenten?
- Vraag vanuit consumenten: Is er een bewezen behoefte aan het product of de dienst?
- Schaalbaarheid: Kan er makkelijk en zonder al teveel operationele kosten worden uitgebreid om te kunnen voldoen aan een groeiende vraag?
INVESDOR pro tip:
Bovenaan iedere projectpagina op Invesdor vindt u het gedeelte ‘Waarom investeren?’ . Hier vindt u een paar belangrijke argumenten om een investering te overwegen. Onder het kopje ‘Businessmodel’ bieden we uitleg over hoe het bedrijf te werk gaat en hoe de inkomstenstromen lopen. Tenslotte vindt u onder ‘Markt’ een overzicht van de marktkenmerken waarin het bedrijf opereert.
- De mensen achter het bedrijf: Waarom een sterk team belangrijk is
Het succes van elk bedrijf is grotendeels afhankelijk van het team. Met een sterke, ervaren mensen heeft een bedrijf meer slagkracht, meer creativiteit en meer flexibiliteit om snel te reageren op alle uitdagingen die onvermijdelijkerwijs afkomen op een start-up.
Waar kunt u op letten:
- Expertise: Hebben de oprichters en andere belangrijke teamleden relevante ervaring in de sector?
- Track record: Hoe zijn ze in het verleden omgegaan met uitdagingen en tegenslagen?
- Passie en doorzettingsvermogen: Zijn ze oprecht toegewijd aan hun bedrijf en hun visie?
INVESDOR pro tip:
Ons team kijkt kritisch naar de samenstelling van het team als onderdeel van de bedrijfsanalyse, voordat we een propositie aanbieden op ons platform. We presenteren de profielen van de belangrijkste teamleden op de projectpagina. Hiermee krijgt u inzicht in de ervaring en expertise die het team meebrengt en kunt u zelf de afweging maken of u in de kwaliteit van het team gelooft.
- Financiën en waardering: Sla de cijfers niet over
De financiële situatie en waardering van een bedrijf zijn belangrijke graadmeters voor toekomstig succes. Hoewel u van een start-up natuurlijk geen ver terugreikende financiële geschiedenis kan verwachten, is het toch belangrijk om kritisch te kijken naar de waardering, de prognoses en de burn rate, oftewel hoe snel de onderneming hun geld gebruikt. Start-ups met een hoge burn-rate kunnen risicovol zijn, vooral als ze nog ver van winstgevendheid verwijderd zijn. Goed om in gedachten te houden: hoe meer risico, hoe hoger het rendement dat u van een propositie mag verwachten.
Een ander belangrijk aandachtspunt zijn de exit-mogelijkheden. Die bepalen namelijk op welke termijn investeerders hun belegging kunnen terugverdienen, liefst natuurlijk met een mooi rendement. Professionele partijen letten dan ook altijd sterk op de exit-scenario’s, en dat is ook voor particuliere investeerders een goede gewoonte. In de praktijk zijn overnames, beursgangen en management buy-outs (waarbij het bestuur het bedrijf koopt) de meest voorkomende scenario’s voor innovatieve start-ups.
Waar moet je op letten:
- Burn-rate en aanlooptijd: Hoe snel gaat het bedrijf door de financiering heen? Wat zijn toekomstige financieringsbehoeften voordat het winstgevendheid bereikt?
- Inkomstenprognoses: Zijn de prognoses realistisch?
- Waardering: Is de waardering van de start-up redelijk in vergelijking met concurrenten?
- Exit-mogelijkheden: Ligt er een duidelijk planwat betreft liquidatie van de aandelen?
INVESDOR pro tip:
De omzet en EBITDA zijn gegevens die inzicht geven in de verwachte groei van het bedrijf. Bij softwarebedrijven is het goed om veel aandacht te besteden aan gegevens als Annual Recurring Revenue (ARR). De projectpagina’s van Invesdor bieden gedetailleerde financiële inzichten om u te helpen een weloverwogen beslissing te nemen.
- Investeer met uw hart: hou uw financiële belangen scherp, maar verlies ook uw waarden niet uit het oog!
Investeren in start-ups draait niet alleen om cijfers; het gaat ook om de verbinding die u maakt met bedrijven die aansluiten bij uw waarden en interesses. Als u investeert in sectoren waarmee u bekend en begaan bent, levert dat al snel een voordeel op.
Als klimaatbescherming u na aan het hart ligt, kunt u bijvoorbeeld overwegen om te investeren in bedrijven zoals RiverRecycle, een bedrijf dat plastic afval uit rivieren haalt om er nieuwe grondstoffen van te maken. Med-tech-liefhebbers halen hun hart op bij een bedrijf als PIRCHE, dat AI gebruikt om orgaantransplantaties te optimaliseren. Bij Invesdor hanteren we een strikt ‘no harm’- beleid. Dat wil zeggen dat we geen proposities aanbieden van bedrijven die een schadelijke invloed hebben op milieu, maatschappij of economie. Bedrijven die daadwerkelijk bijdragen aan de Sustainable Development Goals (SDG’s) kunt u makkelijk herkennen aan het ‘Impact investment’- label. Bedrijven met dit label doen niet alleen geen kwaad, maar willen juist actief bijdragen aan een betere wereld. Informatie over de specifieke SDG’s kunt u vinden op de projectpagina van de impactpropositie.
Waar moet je op letten:
- Persoonlijke aansluiting: Komt de missie van de start-up overeen met uw eigen professionele achtergrond of persoonlijke interesses?
- Morele verbondenheid: Sluit het bedrijf aan bij waarden die u belangrijk vindt, zoals duurzaamheid of sociale impact?
INVESDOR pro tip:
Voordat u uw eerste investering doet is het goed om voor uzelf te bepalen wat uw doelen zijn. Wat voor investeerder wilt u zijn? Gaat u vooral voor financieel rendement, of is het voor u ook belangrijk om een positieve impact te maken met uw geld? Hoeveel risico bent u bereid te nemen? Gaat u voor maximaal rendement met hoger risico, of blijft u liever bij een wat lager rendement in ruil voor meer zekerheid? Er is geen goed of fout, iedereen is hierin anders. Ga vooral bij uzelf na waar u zich goed bij voelt.
Conclusie
Lees bij iedere propositie die u overweegt zorgvuldig de beschikbare informatie. Marktanalyses, kennis van de sector, de kwaliteit van het team, het financiële plaatje en de eventueel impact zijn belangrijke factoren om in overweging te nemen. De experts van Invesdor analyseren honderden proposities per jaar en bieden uiteindelijk alleen de meest kansrijke aan op ons platform.
Begin vandaag nog met impactinvesteren op Invesdor. Bekijk de verschillende proposities en investeer in groeibedrijven die de wereld elk op hun eigen manier een beetje beter maken. Samen bouwen we uw portefeuille op, gebaseerd op uw doelen en waarden.