UPDATE op 12.12.2024: Investor Q&A
1. Prijsbeleid en duurzaamheid: In het verleden zijn er herhaaldelijk voorbeelden geweest van bedrijven zoals Nestlé die water leverden in arme regio's, maar tegen zeer hoge prijzen die het vrijwel onmogelijk maakten voor de mensen die daar wonen om dit water op lange termijn te kunnen betalen. Hoe zorgt Rainmaker ervoor dat de prijzen voor het geleverde drinkwater daadwerkelijk betaalbaar zijn voor de lokale bevolking en geen verdere last worden voor deze mensen.
Regenmaker: Nestlé is een van de grootste leveranciers van gebotteld water ter wereld. De watertak van Nestlé richt zich op premiummerken voor gebotteld water. Een van hun grootste kostenposten is marketing. Rainmaker richt zich op lokale waterproductie, met minder behoefte aan dure marketingcampagnes die leiden tot gebotteld water met een matige prijs. Onze waterkiosken bieden een betaalbare en duurzame oplossing voor gemeenschappen zonder bestaande waterdistributiesystemen. Het is belangrijk dat niemand verplicht is om van onze diensten gebruik te maken, maar we streven ernaar om de meest kosteneffectieve en toegankelijke optie te zijn die beschikbaar is.
Voor projecten waarvoor geen goede business case bestaat, levert Rainmaker de waterkiosken via Stichting Sweet Water Foundation, die kan helpen bij de projectfinanciering.
2. Gevolgen op lange termijn voor de lokale economie: Kan de introductie van waterkiosken mogelijk een negatieve impact hebben op lokale waterbronnen of traditionele waterdistributiesystemen? In welke mate houdt Rainmaker rekening met de impact op de lokale economie en de bestaande watervoorzieningsinfrastructuur?
Rainmaker: De oplossingen van Rainmaker zijn ontworpen om lokale bronnen aan te vullen en te beschermen, niet om ze te verstoren. Het gebruik van de Rainmaker oplossingen helpt in feite om natuurlijke waterbronnen te beschermen, het biedt een alternatief voor traditionele lokale waterbronnen. De Rainmaker projecten met lokale waterdistributie creëren een sociaal centrum in de lokale gemeenschappen. De projecten worden lokaal geëxploiteerd en beheerd, wat de lokale economische ontwikkeling stimuleert.
3. Winstgevendheid en het algemeen belang: Het project heeft het over het omvormen van de lokale watervoorziening tot een winstgevende onderneming. Hoe zorgt Rainmaker ervoor dat de focus ligt op het algemeen welzijn en niet alleen op winst? Hoe wordt de winst uit de verkoop van het water geherinvesteerd in de lokale gemeenschap om duurzame oplossingen voor de regio te promoten?
Rainmaker: Voor projecten waar geen goede business case voor is levert Rainmaker de waterkiosken, via Stichting Sweet Water Foundation die kan helpen met projectfinanciering. Rainmaker doneert 10% van de winst aan de stichting om deze projecten te helpen financieren. Stichting Sweet Water Foundation steunt bestaande lokale gemeenschappen om hen te helpen wateronafhankelijk te worden.
4. Deze cijfers zijn waarschijnlijk gebaseerd op de veronderstelling dat er analogen worden verkocht. Zijn er productbeschrijvingen? Wat zijn de kosten voor een installatie? Zijn er ROI's voor de installaties, bijv. b. als wordt aangenomen dat het geproduceerde water als drinkwater of voor irrigatie zal worden gebruikt? Zullen de berekende streefcijfers voor 2024 worden gehaald? Is het nu al mogelijk om een gefundeerde uitspraak te doen dat de streefcijfers voor 2025 gehaald zullen worden en waarom?
Regenmaker: Ja; productbeschrijvingen zijn beschikbaar, evenals ROI en verkoopprijzen. Het hoofddoel van de Rainmaker-apparatuur is drinkwater, met behulp van slimme waterbesparingstechnologie kan het water ook worden gebruikt voor irrigatie. Op basis van de huidige orderontvangst zal de verwachte omzet groter zijn dan begroot.
5. Waarom de omzetdaling van 2023 naar 2024? Kan Rainmaker Holland meer info geven over de orderportefeuille (LOI's twv 10 miljoen)?
Rainmaker: De omzet in 2023 was iets hoger dan de conservatieve prognose voor 2024. De huidige verwachting is dat het niet veel zal verschillen.
6. Ik ben de documentatie over de investering in Rainmaker aan het doorlezen en heb een vraag over het businessmodel. De eigenaren hebben het over technologie om schoon drinkwater voor iedereen toegankelijk te maken. Tegelijkertijd hebben ze het over een sterke concurrentiepositie omdat ze de technologie hebben beschermd met verschillende patentfamilies. Het zou mij helpen als de eigenaren uitleggen hoe deze (in mijn ogen) tegenstrijdigheid in de praktijk wordt gebracht. Is er bijvoorbeeld een ander verdienmodel als de Rainmaker-technologie wordt ingezet door NGO's of voor acute noodhulp?
Rainmaker: Rainmaker gebruikt Stichting Sweet Water om water te brengen waar het economisch niet rendabel is, maar voor op humanitair terrein nodig is. De gepatenteerde technologie betekent dat het IP van Rainmaker beschermd is en niet gekopieerd kan worden, waardoor het beter presterende machines kan leveren dan zijn concurrenten.