Marketing content

Waarom investeren in Beets & Roots?

Foodtechbedrijf met 21 restaurants en ruim €13,5 miljoen omzet. In 2024 heeft Beets & Roots een positief bedrijfsresultaat (EBITDA) behaald. 

Unieke alles-in-één oplossing met restaurants, bezorging, B2B-catering en reisbranche. Dit blijkt uit een stijging van meer dan 10% in de omzet van bestaande winkels in 2024, ruim boven het gemiddelde in de sector. 

B2B-catering bleek een succesvol concept met meer dan 2.000 nieuwe klanten in heel Duitsland in 2024. Beets & Roots is nu klaar om dit concept verder op te schalen.

Duidelijke route naar een exit in 2027 - Beets & Roots verwacht een verdrievoudiging van het geïnvesteerde bedrag door een verkoop van het bedrijf voor verdere uitrol in Europa.  

U investeert onder dezelfde voorwaarden als de gevestigde investeerders (oprichters, business angels en een groot Duits family office), inclusief liquidatiepreferentie en tag-along rechten.

Max Kochen, Founder and CEO of Beets & Roots GmbH

„Naast het uitbreiden van het aantal restaurants zetten we nu vol in op een nieuwe groeimarkt: B2B-catering. Dankzij hoge marges en onze unieke technologie en productiefaciliteiten zijn we klaar om ook deze markt te veroveren.

Investeer ook en maak deel uit van ons succesverhaal!"

Maximilian Kochen, oprichter en CEO Beets & Roots GmbH

Beschrijving Investering

Resterende dagen:
21
Einddatum:
24-3-2025
Type:
Aandelen aanbod
Al geinvesteerd:
€ 547.481,00
Aandelen aangeboden:
1,01 – 3,28 %
Prijs per aandeel:
€ 497,71
Minimale investering 1 Aandeel
Transactiekosten:
1,50 %
Aantal bestaande aandelen:
56.258
Volledig verwaterde aandelen:
56.258
Pre-money waardering:
€ 28.000.000,00
Emissie:
€ 1.400.555,94
Aangeboden eenheden:
2.814
Bemiddelaar:
Oneplanetcrowd International B.V
Licentie:
ECSPR

Overzicht

Bedrijfsprofiel

Gezonde voeding: snel, persoonlijk en duurzaam

Steeds meer mensen vinden gezonde voeding belangrijk. Door de stress van het dagelijkse bestaan kiezen veel mensen voor lichte maaltijden die passen bij hun wensen en voedingspatroon. Ook wordt duurzaamheid steeds belangrijker.

Beets & Roots GmbH is een food tech bedrijf uit Berlijn dat gezonde, smakelijke en uitgebalanceerde maaltijden serveert die snel en afzonderlijk kunnen worden samengesteld. Om een groot aantal klanten in de kortst mogelijke tijd te bereiken, richt Beets&Roots zich steeds meer op het aanbieden van haar producten op drukbezochte plekken zoals treinstations en luchthavens. Ook het streven naar een duurzaam businessmodel speelt een centrale rol voor het bedrijf.

Sinds de oprichting in 2016 heeft Beets & Roots 21 restaurants geopend - waarvan er 14 door het bedrijf zelf worden geëxploiteerd. De 7 andere locaties worden geëxploiteerd door franchisepartners. Beets & Roots breidde in 2024 uit met nieuwe locaties in Neurenberg en Keulen. Uitbreiding naar Bremen staat gepland voor 2025.

Naast restaurants verzorgt Beets & Roots ook maaltijden op bestelling. Dit onderdeel van het bedrijf maakt een snelle groei door, zonder dat het nodig is om extra panden te huren.

Beets & Roots heeft 200 mensen in dienst en realiseerde het afgelopen jaar een omzet van in totaal meer dan € 13,5 miljoen (inclusief inkomsten uit de franchiseactiviteiten).

Producten

Bowls

Bowl

Het assortiment van Beets & Roots omvat bowls, wraps, salades en soepen. Op grote treinstations en luchthavens worden ook sandwiches aangeboden die reizigers gemakkelijker kunnen meenemen. Alle gerechten zijn verkrijgbaar zoals samengesteld door het Beets & Roots team, maar klanten kunnen er ook voor kiezen om alle componenten zelf samen te stellen. Het concept spreekt veel klanten aan die waarde hechten aan gezond eten maar weinig tijd hebben.

Businessmodel

Bowl

Bowl

De maaltijden kunnen direct worden genuttigd in een van de restaurants, mee worden genomen of worden besteld en thuisbezorgd. Daarnaast levert Beets & Roots catering aan een groot aantal zakelijke klanten voor vergaderingen en evenementen of kantoorlunches.

Het bedrijf genereert ook inkomsten uit franchiseactiviteiten. Bovendien loopt er momenteel een eerste proefproject om te zien hoe voorverpakte bowls met Beets & Roots-maaltijden worden ontvangen door klanten in supermarkten.

De multichannel aanpak en de zichtbaarheid op drukbezochte treinstrations stelt Beets & Roots in staat om via verschillende kanalen omzet te genereren en tegelijkertijd de merkbekendheid continu te vergroten.

Gezond "fastfood" van een sterrenkok met digitale trendanalyse

De aangeboden gerechten worden gecreëerd en voortdurend doorontwikkeld door Andreas Tuffentsammer, de jongste chef-kok met een Michelinster in Duitsland. Bij het creëren van de gerechten worden digitale klantgegevens geanalyseerd om actuele behoeften en trends van klanten snel te herkennen. Daarop kan vervolgens worden ingespeeld in de vorm van nieuwe creaties.

Hoge mate van digitalisering in de restaurants verhoogt omzet

De afgelopen jaren heeft Beets & Roots met succes gewerkt aan de digitalisering van processen en de uitbreiding van online kanalen. Verschillende digitale bestemogelijkheden zoals de app, self-service-palen en een online bestelsysteem hebben de gemiddelde omzet per persoon al met 25% doen stijgen.

Duurzaamheid

Duurzame catering

Beets & Roots wil een milieuvriendelijk bedrijf worden en werkt samen met KLIM, een partner voor klimaatpositief voedsel. Naast het vervangen van wegwerpkommen door herbruikbare kommen zijn er ook steeds meer vegetarische alternatieven voor vlees beschikbaar.

Specifieke initiatieven met betrekking tot duurzaamheid vindt u hier.

SDG 12: Changing the world one bowl at a time

Markt

Restaurant

Concurrentie

Beets & Roots concurreert met bedrijven uit het gezonde fast-casual segment zoals bijvoorbeeld Dean & David en Maloa Poke. In het premium gezonde fast-casual segment is Beets & Roots nummer één in Duitsland.

Competitieve voordelen

In vergelijking met de concurrentie heeft het bedrijf een bredere basis en blinkt het uit in innovatie en zichtbaarheid via meerdere kanalen. Klanten profiteren niet alleen van een unieke en innovatieve smaakbeleving op sterrenniveau, maar ook van de snelheid waarmee het eten wordt bereid en het eenvoudige bestelsysteem. De focus op duurzaamheid met het ruime aanbod veganistische gerechten en het gebruik van herbruikbare schalen is een ander concurrentievoordeel waarmee Beets & Roots zich onderscheidt van de concurrentie.

De aanpak waarbij het assortiment niet alleen in de winkels wordt verkocht, maar ook in het zakelijke klantensegment als bezorgservice en in winkels (bijvoorbeeld supermarkten), leidt tot een bovengemiddelde winstgevendheid per vierkante meter. Bovendien zorgt de aanwezigheid in de B2C- en B2B-sectoren voor een grote naamsbekendheid.

Management

  

Max Kochen, Founder and CEO, Beets & Roots GmbH

Maximilian Kochen

Founder & CEO

Maximilian Kochen is afgestudeerd aan de gerenommeerde Bayes Business School in Londen. Daarna was hij verantwoordelijk voor de omzet van de Britse Groupon-aanbiedingspagina en leidde hij het eerste eigen team. Bij het reserveringsplatform Quandoo was hij Head of Partner Management voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika en Head of Operations UK. Bij Quandoo was hij verantwoordelijk voor de sterkste schaalfase. In 2016 richtte hij samen met Andreas Tuffentsammer Beets & Roots GmbH op in Berlijn en brengt hij zijn succesvolle start-up ervaring in.

  

Mirko Silz, Investor and CEO L'Osteria

Mirko Silz

Investeerder & CEO van L’Osteria

Mirko Silz studeerde af in groothandel en buitenlandse handel voordat hij van 1991 tot 2005 in verschillende managementfuncties werkzaam was bij McDonald's franchisebedrijven. In 2006 werd hij benoemd tot enig lid van de Raad van Bestuur van VAPIANO SE. Van 2014 tot 2017 leidde hij zijn eigen restaurants in Dresden als franchisepartner van het merk L'Osteria, terwijl hij ook CEO was van het merk Coa. Van 2016-2023 was hij CEO van L'Osteria en speelde hij een leidende rol in de succesvolle verkoop van het bedrijf aan de McWin Group in 2023.

  

Silvio Beiler, Investor and former Vapiano board member

Silvio Beiler

Investeerder & oud-bestuurslid van Vapiano

Silvio Beiler is een strategische investeerder in Beets & Roots GmbH. De getrainde chef-kok is een expert in systeemcatering. Na tien jaar bij McDonald's te hebben gewerkt, was hij van 2003 tot 2005 lid van de Raad van Bestuur van Vapiano AG. Daarna leidde hij als managing partner de eerste Vapiano restaurants in Berlijn naar succes. Hij verkocht de restaurants in 2012 en is sinds 2013 de exclusieve franchisenemer van L'Osteria in Berlijn-Brandenburg. In januari 2019 verkocht hij twee van de vijf L'Osteria restaurants terug aan het moederbedrijf. Kapilendo's crowd-investeerders kregen de maximale succesrente van de exit. Bij beets&roots kan Silvio Beiler niet alleen zijn ervaring in systeemcatering inbrengen, maar ook zijn strategische kennis van de regio Berlijn.

Bedrijfsstructuur

Company Structure

Beets & Roots GmbH is de holdingmaatschappij en is verantwoordelijk voor de strategische ontwikkeling van de Groep en de operationele activiteiten van de vestigingen in Berlijn en Hamburg. De Groep bezit ook 100% van Beets & Roots Stuttgart GmbH en Beets & Roots Rheinland GmbH en 65% van Beets & Roots Hamburg GmbH. Beets & Roots Frankfurt GmbH is een 51% joint venture van de Groep.

De dochterondernemingen zijn verantwoordelijk voor de operationele locatieactiviteiten. De omzet van de dochterondernemingen wordt dienovereenkomstig verantwoord door de moedermaatschappij.


Investeerders in deze financieringsronde nemen deel via STAK Beets and Roots, een stichting die is opgericht om certificaten van aandelen in Beets & Roots GmbH uit te geven. Beets & Roots GmbH zal nieuwe aandelen uitgeven aan de STAK, die als juridische entiteit de directe participatie in de projecteigenaar houdt. Investeerders investeren via de STAK, die certificaten van aandelen uitgeeft op een één-op-één basis (één aandeel staat gelijk aan één certificaat). Deze certificaten vertegenwoordigen de economische rechten van de nieuw uitgegeven aandelen van de projecteigenaar. Investeerders genieten dezelfde economische rechten als de hoogste bestaande aandelencategorie binnen de projecteigenaar. Deze structuur biedt investeerders de mogelijkheid om indirect een belang in Beets & Roots GmbH te verkrijgen, waarbij alle inkomsten, inclusief systeeminkomsten en opbrengsten uit dochteractiviteiten, worden geconsolideerd.

Ontwikkelingen bij Beets & Roots sinds de laatste crowdfinanciering

Succesvolle opening van vier nieuwe winkels

Sinds onze laatste financieringscampagne heeft Beets & Roots vier nieuwe vestigingen geopend - drie zaken voor reizigers en één omnichannel vestiging. Het bedrijf laat daarmee meerdere groeitrajecten zien. De vestigingen die al zes maanden of langer operationeel zijn, laten bovengemiddelde resultaten zien.

Twee nieuwe locaties: Neurenberg en Keulen

Beets & Roots heeft vestigingen geopend in twee nieuwe steden: Neurenberg en Keulen. Bij het uitbreiden naar nieuwe steden wordt er niet alleen een restaurant geopend, maar ook een B2B- en retailkanaal om de omzetgroei te versnellen. Met name nieuwe bezorggebieden genereren meer omzet dan bestaande markten.

Nieuw winkelontwerp geïntroduceerd

In het kader van verbeterde klantervaring is er een nieuwe flagship store met vernieuwd interieur geopend in Berlijn-Charlottenburg. Het doel is om een levendige sfeer te creëren die uitnodigt om in het restaurant te blijven eten. Tot nu toe hebben de resultaten de verwachtingen overtroffen. Het plan is om het nieuwe design grotendeels te gebruiken voor nieuwe vestigingen.

Introductie van het Beets+ abonnementsmodel

Zoals aangekondigd tijdens de vorige financieringscampagne is Beets & Roots de eerste restaurantketen in Duitsland die een abonnementsmodel aanbiedt: 'Beets+'. Het abonnement biedt klanten een aantrekkelijke manier om vaker te komen en meer waarde voor hun geld te krijgen. De eerste resultaten zijn veelbelovend en het model wordt zorgvuldig uitgebreid zodat de kosten en baten in de juiste richting schalen.

Uitrol B2B

Zoals hieronder verder wordt toegelicht, ligt de focus vooral op B2B-activiteiten. Het afgelopen jaar is hierin aanzienlijk geïnvesteerd om de mogelijkheden voor schaalvergroting in kaart te brengen. Ten eerste is er een groeiende markt onder bedrijven die op zoek zijn naar flexibele oplossingen voor maaltijdvoorziening. Ten tweede genereren B2B-bestellingen aanzienlijk hogere marges. Ten slotte kan er optimaal gebruik worden gemaakt van cross-marketingvoordelen van vestigingen, bezorging en catering.

Waar wordt de financiering voor gebruikt?

Icon 1

Scenario 1

Met een investering tot  €700.277,97*:

  • Uitbreiding van B2B-activiteiten in Duitsland

Icon 2

Scenario 2

Met een investering tot €950.626,10* :

  • Uitbreiding van B2B-activiteiten in Duitsland
  • Opening van een extra omnichannelrestaurants in Duitsland (bijv. in München)

Icon 3

Scenario 3

Met een investering tot €1.400.555,94* :

  • Uitbreiding van B2B-activiteiten in Duitsland
  • Opening van twee extra omnichannelrestaurants in Duitsland (bijv. in München)

*Inclusief ankerinvestering

De ankerinvestering is afkomstig van een ervaren investeerder die zich vorig jaar bij het bedrijf heeft aangesloten. Deze investering is gedaan met een duidelijke focus op het uitbreiden van B2B-activiteiten - dezelfde mogelijkheid die nu aan de crowd wordt aangeboden. 

Financiële gegevens

Actuele en verwachte cijfers

Bekijk de belangrijkste financiële cijfers van het bedrijf, zoals de verkoop- en winstcijfers.

Inloggen Aanmelden

Waardering

Icon Money

€28 miljoen pre-money waardering

De pre-money waardering van Beets & Roots GmbH is €28 miljoen.

Dit betekent een waardestijging van 30% sinds 2023, toen beets&roots voor het laatst kapitaal ophaalde via Invesdor. Deze groei onderstreept het vermogen van het bedrijf om zijn waarde te vergroten, zelfs in een uitdagende markt.

De waardestijging is te danken aan het feit dat beets&roots in 2024 winstgevend is geworden, zoals gepland, en duidelijke schaalvoordelen laat zien. Hierdoor wordt toekomstige winstgroei in 2025, 2026 en daarna veel voorspelbaarder. Daarnaast heeft de succesvolle lancering van de eerste B2B-cateringinitiatieven in 2024 al sterke resultaten opgeleverd en wordt verwacht dat deze een aanzienlijke stijging van de winstgevendheid zullen stimuleren. 

Het vertrouwen van bestaande investeerders, die ook allemaal participeren in deze ronde, onderstreept nog eens de soliditeit van het bedrijfsmodel. Door winstgevendheid prioriteit te geven boven pure omzetgroei, verwacht Beets & Roots dat de omzetmultiple aanzienlijk hoger zal zijn dan bij traditionele transacties.

Verdere investeringen tot 2026

Beets & Roots heeft een term-sheet getekend met een grote Duitse bank voor extra financiering. Ze verwachten dat de deal wordt gesloten tijdens de campagneperiode. Dit zou het bedrijf op het goede spoor zetten om aanvullende investeringen in Beets & Roots GmbH (Company Stores & Tech Development) veilig te stellen, variërend tussen de €3 en €5 miljoen tegen 2026.

Exitscenarios

Exitstrategie tot 2027

Met een aanzienlijke groei in winkels en merk, is Beets & Roots van plan te verkopen aan een investeerder voor een Europese roll-out. De volgende scenario's zijn mogelijk:

Icon 1

Verkoop aan een exploitant met meerdere vestigingen:

Succesvolle groei in de foodservice-industrie vereist operationele kracht en een geoptimaliseerde kostenstructuur. Daarom willen grote multilocatie-exploitanten graag jonge merken met bestaande locaties en personeel aan hun portfolio toevoegen.

In de voedingssector is er een fundamentele strategie om de eindklant beter te bereiken en te begrijpen. Hier wordt een merk als beets&roots met sterke relaties met zowel B2C- als B2B- en  reizende klanten een interessant overnamedoelwit.

Icon 2

Verkoop aan een strateegIn de F&B sector zijn bedrijven op zoek naar sterke merken die een directe relatie met de klant hebben. Door de omnichannelaanpak met een focus op de uiteindelijke klanten kan dit een goede waardepropositie zijn.

Icon 3

Verkoop aan een financiële investeerder

In de afgelopen jaren zijn er gespecialiseerde fondsen tot stand gekomen die verschillende merken met groeipotentieel bundelen om ze binnen Europa op te schalen.

Bonus

Bonus 1

1 aandeel:
25 % korting*

Als u 1 aandeel koopt, ontvangt u 25% korting op alle online bestellingen tot 1 juni 2026.

Bonus 2

2 tot 3 aandelen:
35 % korting*

Als u 2 of 3 aandelen koopt, ontvangt u 35% korting op alle online bestellingen tot 1 juni 2026.

Bonus 3

4 tot 19 aandelen:
50 % korting*

Als u 4 tot 19 aandelen koopt, ontvangt u 50% korting op alle online bestellingen tot 1 juli 2026.

Bonus 4

Vanaf 20 aandelen:
100 % korting*

Als u 20 aandelen of meer koopt, ontvangt u 100% korting op alle online bestellingen tot 1 juni 2026.

NB:

*Bonussen worden pas toegekend aan investeerders wanneer het investeringsproject is afgerond en nadat het gefinancierde bedrag is uitbetaald aan het bedrijf, ongeveer 4 weken nadat de financiering is afgesloten.

Er kan slechts één voucher per Invesdor-account worden toegewezen. Meerdere investeringen per account worden samengevoegd.

Uw vouchercode wordt naar verwachting vanaf 1 april 2025 weergegeven in uw Invesdor-account.

De code kan eenmaal per dag worden ingewisseld voor bestellingen tot 29€ (vóór korting).

Documenten

Updates

Heeft u vragen?
Neem contact met ons op

Bel ons of stuur een e-mail.
E-mail: service@invesdor.nl
Telefoon: +31 20 568 20 70

Volg ons:

   

Joost van Rens

NL | EN

Ausgezeichnet als Top-Innovator 2021

BCorp-gecertificeerd

Winnaar als beste crowdfundingplatform

Winnaar Beste
Crowdfundingplatform 2023.

ECSP licensed

Invesdor heeft een vergunning onder de ECSP-regelgeving van de EU